Iniciativa-infra

Arhiv: Odmika se železna cesta

dr. Marko Pavliha 

Pravna praksa, 12. november 2015, leto 34/1216, št. 44, str. 3

uvodnik

Naslov je kajpak parafraziran verz najbolj prešernega jurista med poeti z aluzijo na zloglasni drugi tir med Koprom in Divačo, ki se nam žal ne bliža tako optimistično kot se je nekdaj južna železnica. Utemeljena je bojazen, da bodo po naši preljubi domovini ”iz Ljubljane v druge mesta” kmalu nemoteno poletavali le še pernati ptiči, saj se bo zaradi nekaterih nespametnih ali koristoljubnih človeških ”tičkov” tovor z vlaki vred preselil onkraj slovenskih mejá.

Ne bom vas dolgočasil s tehničnimi razlogi za nujno izgradnjo nesojene proge, čeravno ne morem mimo omembe privilegirane geografske lege Slovenije na križišču najpomembnejših mednarodnih prometnih tokov, ki za zdaj še omogočajo pestre prometne, pomorske in logistične priložnosti. Dobršni del stroke, gospodarstva in civilne družbe[1] je zaskrbljen zaradi nerazumljivo škodljive neodzivnosti pristojnega ministrstva glede pričujoče investicije in hkrati ogorčen nad pristranskostjo očitno narekovane študije Mednarodnega transportnega foruma pri OECD, ker bo Slovenija brez drugega tira prej kot slej obtičala na stranskem tiru. Premier je večkrat pohvalno potrdil, da je ta projekt prioriteta njegove vlade, torej kaj za vraga potemtakem počne njegova desna infrastrukturna roka? Za nameček ali nemara za začetek je treba upoštevati še poglavitne politično-pravne zaveze slovenske politike, o katerih se skoraj nič ne govori ali piše, zatorej si poglejmo vsaj tiste ključne.

Prvič, že v začetku marca 1991 pred osamosvojitvijo je tedanja skupščina sprejela Resolucijo o pomorski usmeritvi Republike Slovenije, iz katere izhaja izjemen pomen Luke Koper, zato ”je potrebno prednostno vzpostaviti prometne povezave Kopra z madžarsko in avstrijsko mejo, ki bodo enakovredne povezavam konkurenčnih pristanišč.”  Ta dikcija vsekakor zajema tudi drugi tir med Koprom in Divačo.

Drugič, državni zbor je oktobra 1995 sprejel Nacionalni program razvoja slovenske železniške infrastrukture, ki še vedno velja, čeprav je bil pičlo uresničen. Izrecno predvideva gradnjo drugega tira v dolžini 45,8 kilometrov v obdobju od leta 1998 do 2000!

Tretjič, aprila 2004 je tedanja vlada uspela v Bruslju umestiti drugi tir med infrastrukturne prioritete Evropske unije. V nekaj mesecih je pripravila državni lokacijski načrt, ki je bil formalno sprejet naslednje leto.

Četrtič, oktobra 2010 je državni zbor sprejel Resolucijo o nacionalnem programu razvoja pomorstva Republike Slovenije, ki prav tako podčrtuje nujnost gradnje drugega tira.

Petič, julija 2015 je aktualna vlada sprejela Strategijo razvoja prometa v Republike Slovenije, iz katere (ne)posredno izhaja potreba po drugem tiru.

Šestič, še istega meseca je državni zbor izglasoval Deklaracijo o zunanji politiki Republike Slovenije, v kateri je že v prvem delu med vrednotami, pravnimi temelji in geopolitičnim položajem poudarjeno, da je Republika Slovenija ”srednjeevropska in sredozemska država, v središču alpsko-jadransko-podonavskega prostora ter na stičišču Zahodne Evrope in Zahodnega Balkana,” in da je pomorska država. Med prednostnimi področji in območji naše zunanje politike je izpostavljena ”krepitev političnih in gospodarskih vezi na državni in regionalni ravni v alpsko-jadransko-podonavskem prostoru, z državami Srednje Evrope in na ravni srednjeevropskih povezav” kakor tudi ”podpora vključitvi Republike Slovenije v vseevropska prometna in energetska omrežja, upoštevajoč njeno središčno in prehodno geografsko lego, uveljavitev Kopra kot vodilnega severnojadranskega oziroma srednjeevropskega pristanišča v povezavi s prometnim koridorjem Baltik–Jadran.”

Sedmič, konec letošnjega julija je vlada na podlagi Deklaracije o zunanji politiki Republike Slovenije določila besedilo strateškega dokumenta zunanje politike z naslovom ”Slovenija: varna, uspešna in v svetu spoštovana – zunanja politika Republike Slovenije.” Eno od ključnih sporočil je naslednje: 
”Med politikami EU je z razvojnega vidika za RS posebnega pomena vključevanje RS v vseevropsko prometno omrežje, ki je tesno povezano z našo središčno geografsko lego, s koprskim pristaniščem in navezavo na prometno os Baltik–Jadran, s tem pa z našim mestom v alpsko-jadransko-podonavskem prostoru, v Srednji Evropi in Sredozemlju. Ta geopolitična območja, ki so tudi naša najpomembnejša tržišča in skupni kulturni prostor, bodo v žarišču dejavnosti slovenske zunanje politike.”

Imamo torej ustrezne pravne in strokovne podlage, večinsko politično, civilno, in gospodarsko voljo in podporo, tudi denar bi se našel, le drugega tira nimamo in ga očitno še nekaj časa ne bomo dobili, če sploh kdaj. Mar res lahko verodostojno trdimo, da smo resna, samozavestna in suverena evropska država, ki se zaveda svojega pomena in vloge v evropskem prostoru, v katerem je sposobna uveljaviti svoje strateške interese?

Čeprav je bila prometna politika ena od prvih po primarnem evropskem pravu,  je do začetka osemdesetih let prejšnjega stoletja dejansko ostala bolj ali manj pobožna želja Unije. Evropski parlament je potem kot vzhajajoče zakonodajno telo pogumno tožil dominantni svet ministrov in v zadevi št. 13/83 Common Transport Policy dosegel, da je luksemburško sodišče prebudilo Bruselj iz birokratskega spanja in ga prisililo k ustvarjanju transportne politike, uredb, direktiv, zelenih in belo-modrih knjig ter drugih ustreznih pravnih podlag.

Bomo morali tudi mi iztožiti drugi tir?

Fotogalerija